[Nettavisen] I TV 2-programmet «Sommerhytta» har seerne gjennom sju sesonger sett ulike par kjempe om å vinne en selvbygd hytte.

Etter finalen får vinnerparet beholde hytta de har bygget over elleve uker, mens de resterende hyttene blir lagt ut for salg til offentligheten. Fjorårets «Sommerhytta»-hytter, som ligger ved Nes Strandhager, er derimot ikke solgt. Dette til tross for at de har vært ute på markedet helt siden juni i fjor.

Utbygger i Smartbo, Espen Skoglund, står for utbygging og salg på Nes Strandhager. Overfor Nettavisen sier Skoglund at han tror det er flere årsaker til at hyttene enda ikke er solgt.

– Det er en kombinasjon av høye renter, økte lånekostnader, pandemien og at man ikke får strømstøtte som gjør at det er mindre interesse ved hyttekjøp. Det er helt andre kriterier ved hyttekjøp enn når man kjøper bolig, forklarer Skoglund.

I fjorårets sesong var det Sara Meyer Boudaya (28) og Ibrahim Mahnin (30) som gikk av med seieren, og dermed det eneste deltakerparet som fikk beholde sin egen hytte.

Folk er skeptiske

Det er totalt 93 hytter oppført på Nes Strandhager. Fem hytter ligger fortsatt ute for salg, hvorav tre av dem er hyttene fra det populære TV 2-programmet «Sommerhytta».

Deltakerne er mer eller mindre amatører når de ferdigstiller hyttene, noe Skoglund tror enkelte kan være skeptiske til.

– Det er jo klart at man er skeptisk til kvaliteten av det som er bygget, men vi tilbyr kundene våre å se på hva de ønsker av «amatørenes» hytteløsninger. Også kan vi bidra og være med på å omgjøre hytta til å bli slik de ønsker det, sier han.

Selv om hyttene fortsatt ikke er solgt etter snart ett år, mener Skoglund at hyttenes eksponering i TV 2-programmet har vært positivt for videre salg.

– Det er positiv markedsføring, og prisene har doblet seg. I tillegg til at «Sommerhytta» har økt fokuset og oppmerksomheten rundt hytteområdet, uttaler utbyggeren.

I tillegg er det i ettertid tatt flere grep for å gjøre hyttene mer attraktive på markedet:

– De har inkludert solcellepanel i prisen, som gjør det mer gunstig med tanke på strømutgifter, i tillegg til at vi har en del annonser knyttet til «Sommerhytta» som kan øke interessen.

– Færre henvendelser enn før

Hyttene har en fastpris på 3.290.000 kroner, og Skoglund håper de kan holde på den prisen så lenge de kan.

– Det er ikke et bra tegn å selge noe for fort. Da er det et tegn på at prisen er for lav. Nå venter vi på at rentetoppen snart blir nådd, for den kan ikke øke hele livet. Da tror jeg det hele snur, så vi sitter bare stille i båten og avventer, sier Skoglund.

Utbyggeren mener hyttesalg går i sykluser, og til tross for mindre interesse kommer det til å snu med tiden.

– Vi har færre henvendelser enn før, men det er ikke sånn at ingen vil kjøpe hytter resten av livet, forteller Skoglund.