I april førte ras og flom til at Dovrebanen ble stengt to ganger mellom Brumunddal og Rudshøgda.

Nå stenges igjen Dovrebanen. Men denne gangen for å gjøre utbedringer etter hendelsene i april.

Det fører til at Dovrebanen blir stengt mellom Eidsvoll og Dombås fra rundt klokka 7 lørdag morgen til klokka 16.50 søndag. Altså 13. og 14. mai.

I tillegg blir også Hamar–Løten på Rørosbanen og hovedbanen nord for Kløfta stengt i samme tidsrom.

Bane Nor oppfordrer til å sjekke togselskapene for informasjon om reiser og om det blir satt opp buss for tog.

Ringsaker Blad har omtalt saken tidligere.

Retter opp skader

Det er Snøhetta Anlegg som skal gjøre utbedringene mellom Brumunddal og Rudshøgda.

Ei ny stikkrenne på 1,2 meter i diameter kommer på plass rett nord for der jordraset gikk for å ta unna vann fra sideterrenget på oversiden. Samtidig byttes en stikkrenne under privat vei for å øke dimensjonen her også.

I tillegg vil overvannsgrøfter og linjegrøfter bli fikset i området etter jordraset. Skråningen der raset gikk blir plastret med kult, og det vil bli byttet til en større stikkrenne også rett sør for der raset gikk.

– Dette gjør vi for å rette opp skader som skjedde i påskeuka da Dovrebanen ble stengt som følge av stor snøsmelting. Vi hadde skade på samme sted også uka etter. Her har Bane Nor hatt tett og godt samarbeid med fylkeskommunen som eier vegen på oversiden av banen, samt grunneiere på naboeiendommer, opplyser banesjef for Dovre- og Raumabanen, Sigbjørn Korsgård.

Arbeidet gjør at de får på plass en løsning som gir vesentlig bedre kapasitet enn tidligere.

– Også lenger nord på Dovrebanen byttes det stikkrenner denne helgen for å være bedre rustet for økte nedbørsmengder og mere ekstremvær, sier Korsgård.

En rekke andre jobber

Når jernbanen først stenges, gjøres det samtidig en rekke andre jobber på strekningen.

Mellom Eidsvoll og Langset gjøres det arbeid knyttet til byggingen av nytt dobbeltspor på strekningen. Blant annet skal en pakkmaskin etterpakke og justere sporene som i fjor høst ble tatt i bruk nord for Eidsvoll stasjon.

På Espa blir det massetransport over sporet knyttet til forberedende arbeid for byggingen av Tangenvika jernbanebru og dobbeltspor gjennom Stange kommune.

Ellers på strekningen Eidsvoll-Hamar gjøres det rutinemessige kontroller og vedlikehold av ulike tekniske anlegg, blant annet skinnebytte på flere små partier mellom Steinsrud og Stange.

På Hamar stasjon blir det også stor aktivitet med rutinekontroller, i tillegg til sporarbeid. Det skal gjøres grunnundersøkelser med to borerigger, og overgangsbrua får seg en utvendig vask.

På Rudshøgda stasjon skal det byttes sviller på stasjonsområdet, og på strekningen videre til Moelv står stedvis fjellrensk, sporarbeid og bruvedlikehold på programmet. Signalanleggene på Brumunddal og Brøttum blir rutinemessig kontrollert.