(Gudbrandsdølen Dagningen): – De nye beregningene og oppfølgingen er et eksempel på at vi følger opp tiltakspakken som vi iverksatte etter at PwC Norway presenterte sin eksterne og uavhengige gjennomgang av Tretten bru og tilrådingen til Statens Havarikommisjon, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Stenges inntil videre

Bruene er bygd for driftskjøring knyttet til skogbruk og driftskjøring, men blir inntil videre stengt for kjøretøy. Bruene kan ifølge Statens vegvesen fortsatt trygt brukes av gående, syklende eller av de som går på ski.

Bruene er i tilknytning til privat veg, og har som tidligere sesonger ikke vært i bruk eller ryddet for snø om vinteren.

Det skal gjøres ytterligere beregninger for om bruene fortsatt kan brukes av jordbruksvirksomhet.

Bakgrunnen for stengingen kommer etter en tilråding fra Statens havarikommisjonen som oppfordrer til innskjerping av de byggtekniske kravene.

Tilfredsstiller ikke nye krav

Statens vegvesen har valgt å ta høyde for det som mest sannsynlig vil komme i neste generasjon av Eurokodene og som vil bli gjeldende fra 2026.

– Gitt kravene for gjeldende Eurokode er de innenfor, men vi ser at de ikke vil tilfredsstille kommende generasjon. Bruene stenges derfor ut ifra «føre-var-prinsippet», sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen, i en utsendt pressemelding.

Risiko for blokkutriving

– Disse to bruene, som vi tidligere har gjenåpnet med svært redusert bæreevne, får med de nye skjerpede kravene overbelastning med hensyn til risiko for blokkutriving. Av sikkerhetsmessige hensyn vil vi nå derfor stenge disse bruene.

– Vi beklager sterkt ulempene stengingen medfører for berørte trafikanter og brukere og vi vil ha høy prioritet på å finne løsninger på krysningsbehovene, samt å etablere mulige nye bruer. Sikkerheten må likevel komme først, understreker Eiterjord.

Fakta om kollapsen av Tretten bru

  • Tretten bru kollapset 15. august 2022 etter å ha vært i drift i cirka 10 år, som følge av blokkutriving i en av diagonalelementene av tre nær elvefundamentet i vestre del av elva.

  • Aktuelt bruddsted har vært utsatt for svekkelse over tid (utmatting).

  • Tretten bru var prosjektert etter den tidligere norske standarden som ikke hadde retningslinjer for kontroll mot blokkutriving som bruddform.

  • Etterregningen gir en utnyttelsesgrad på cirka 200 prosent i forhold til brudd i aktuelt område, inklusive innebygde sikkerhetsfaktorer i gjeldende regelverk.

  • Tretten bru ble ikke fulgt opp i tilstrekkelig grad av Statens vegvesen i 2016 da brua ikke ble forsterket og ingen andre tiltak eller restriksjoner ble iverksatt.


Begge bruer går over E6

Blakkesrud bru ble åpnet i 2011 og har en lengde på 38,29 meter. Fjell-Leet skogsveibru åpnet i 2011 og har en lengde på 48,60 meter. Statens vegvesen har vedlikeholdsansvar for bruene. Begge bruene går over E6 i Eidsvoll og er i tilknytning til private veier. Fjell-Leet bru er svært viktig for skogdriften i området.

Bruene var to av de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru kollapset. Det er gjennomført spesialinspeksjoner og etterregninger for alle bruene, 10 av dem er Vegvesenets ansvar, og etaten har jobbet kontinuerlig med vurderinger og tiltak for disse bruene.

De aktuelle trebruene

De to bruene som må stenges er to av de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru kollapset.

Dette er status per i dag for riksveibruene som ble stengt etter at Tretten bru kollapset:

Riksveibruer

Status

Moumbekken bru på rv. 22 i Fredrikstad

Åpnet for trafikk.

Statsrådvegen bru over E6 i Eidsvoll

Stengt for trafikk. Lar seg ikke forsterke, blir turvegbru. Forlenget skogsbilveg og tilkomst til eksisterende undergang som permanent alternativ.

Fjell-Leet bru over E6 i Eidsvoll

Stenges for trafikk, må mest sannsynlig erstattes med ny bru/kryssløsning.

Blakkesrud bru over E6 i Eidsvoll

Stenges for trafikk, må mest sannsynlig erstattes med ny bru/kryssløsning.

Sletta bru over E6 i Eidsvoll

Åpnet for redusert last med sentrisk kjøring i ett felt. Ny bru prosjektert i betong.

Skubbergsenga bru over rv. 2 Eidskog

Stengt for trafikk. Ny bru prosjektert i betong.

Norsenga bru over E16 i Fredrikstad

Åpnet for toveistrafikk, stengt for spesialtransport fram til forsterkning er utført (våren 2024). Det går dobbeltspor for jernbane under brua. FoU-prosjekt knyttet til temperatur og fuktpåvirkning er i gang.

Tveit bru på E16 i Vang

Åpnet for trafikk

Majorplassen bru over E134 i Kongsberg

Åpnet for trafikk

Skytebanen bru over E6 i Grane

Åpnet for trafikk