"Mannen hadde allerede vært inne på Nav flere ganger de siste dagene, og vi skjønte det var en eskalering på gang."
Slik beskrev en ansatt på Nav Stange til HA hva som skjedde før politiet ble tilkalt en aprildag i år. Da situasjonen inne på kontoret ble høylytt, handlet alle de involverte på refleks og håndterte mannens verbale utfall og slag i vinduer og vegger fram til politiet kom.

Rutiner var drillet. Tryggheten folk følte ved å vite hva hver enkelt skulle gjøre var ikke tilfeldig.

I 2010 ble en mann i 40-årene pågrepet av politiet etter at han hadde truet ansatte med øks nettopp på Nav Stange. Ingen ble fysisk skadet, men øksa ble slått i en bordplate, og mannen ble senere dømt til tvungen psykisk helsevern.

Hver tredje ansatte på Nav har opplevd trakassering, trusler og vold, viser en ny kartlegging, bestilt etter at en kvinnelig ansatt på Nav Årstad i Bergen ble drept og en annen kollega skadet før jul i fjor.

Rapporten sier også at hver fjerde ansatt har ikke fått noen opplæring i å håndtere eller forebygge slike situasjoner de siste tre årene, og to av ti Nav-kontor mangler minimumsstandard for fysisk sikring. Særlig sårbare er ansatte i den kommunale delen av Nav og i mindre kommuner.

Men ansatte og ledere er ikke først og fremst opptatt av fysisk sikring og barrierer når det kommer til sikkerhet. I rapporten understreker de at det må jobbes bredt og helhetlig for å forebygge vold og trusler.

Arne Hernes er hovedtillitsvalgt i Bergen, og hadde sin gamle arbeidsplass på Nav Årstad inntil noen år før Marianne Amundsen ble drept på jobb. Til NRK etterlyser han flere konkrete tiltak i rapporten KS og Arbeids- og velferdsdirektoratet har bestilt. Det loves han å få når den endelige rapporten er klar i desember.

Han peker også på at oppdemmet frustrasjon henger sammen med lange telefonkøer og korte åpningstider. Basale tiltak som at flere må kunne ta telefonen, mangler i rapporten. Etter ti år med systematisk arbeid i Nav for å forenkle skjemaer og bruke "klarspråk", gjenstår det fortsatt en god del.

Hurdalsplattformen sier at Nav skal være først ut i den lovede tillitsreformen i offentlig sektor. Mindre mål- og resultatstyring og større frihet for fagpersoner til å ta avgjørelser på egenhånd skal gi tillit, tid og makt tilbake til dem som sitter i velferdsstatens førstelinje. Dette kan ikke vente lenger.

Utfordringene velferdsstaten står overfor løses ikke med stengte dører og høyere skranker.