(Nettavisen): Det er ventet at regjeringen snart skal behandle forslaget om å kutte i konkurransestøtten i meierimarkedet.

Forslaget høster storm og Nettavisen skrev nylig om at forslaget slaktes av dagligvarekjedene og at Regelrådet gir utredningsarbeidet «rødt lys».

Også Konkurransetilsynet er sterkt kritisk.

Forbrukerrådet frykter prisøkninger på alle type meierivarer.

De mener utviklingen i smørprisen gir grunn til bekymring.

– Morsomt å se

Tidligere hadde Tine meierimonopol, men i 2007 ble det innført støtteordninger for å gi Tine konkurranse, såkalte konkurransefremmende tiltak. I dag er det flere selskaper i markedet slik som Rørosmeieriet, Synnøve Finden og Q-meieriet.

Forbrukerrådet har sett spesielt på smørprisen. Dette er en vare der Tine fortsatt har stor dominans, mens det er mer konkurranse på for eksempel yoghurt og ost.

Fra 2007 til i dag har smørprisen økt med rundt 150 prosent. Ost og yoghurtprisen har økt med rundt 40 prosent, det samme som prisstigningen ellers. Smørprisen har altså økt mer enn tre ganger så mye.

– Det hadde vært morsomt å se Tines margin på smør sammenlignet med melk, sier fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet til Nettavisen.

– Det er liten tvil om at Tines nesten-monopol på smør gjør det mer fristende å sette opp prisen på smør enn på yoghurt, ost og melk. For på ost og melk møter de konkurranse fra Q, Røros og Synnøve Finden, sier Kasland.

Les lenger ned: Tine mener Forbrukerrådet tar feil.

– Q-meieriene ville tapt

Forbrukerrådet mener det er avgjørende med støtteordninger for å sikre at Tines konkurrenter kan klare seg. Tine hadde tidligere monopol, men har fortsatt en klart dominerende stilling.

– Uten noen tiltak ville Q-meierienes driftsmargin i 2022 vært rundt seks prosent i minus, sier Kasland i Forbrukerrådet.

Han er klar på at konsekvensene blir alvorlige om regjeringen innfører forslaget slik det er nå.

– Både forbrukerne som får høyere priser og melkebøndene som mister volum blir tapere hvis forslaget blir innført.

– Hva mener dere Regjeringen bør gjøre nå?

– Regjeringen bør foreta en helhetlig vurdering av hele den såkalte prisutjevningsordningen. Der utgjør de konkurransefremmende tiltakene bare 15 prosent av totalen.

Tine: – Vil ha konkurranse

Tine avviser at kuttene vil føre til høyere priser og mindre utvalg.

– Vi har rett og slett dyktige konkurrenter som har blitt milliardselskaper, med kapitalsterke eiere i ryggen, sier direktør for næringspolitikk i Tine, Gunnar Dalen.

– Derfor er vi helt sikre på at vi vil fortsette å utfordre hverandre på innovasjon og mangfold til forbrukeren – på like vilkår, sier Dalen.

Han hevder Q-meieriene har 50 prosent av melkemarkedet i sentrale strøk, og at de dessuten har Norges største meierianlegg.

– Vi ønsker ikke å redusere konkurransen, men mener det er på tide å konkurrere på like vilkår. Vi er tydelige på at hvis myndighetene ønsker melkeproduksjon i hele landet, så kan de ikke fortsette å subsidiere konkurrentene våre, sier Dalen.

Han mener det at Tine henter melk over hele landet er med på å sikre matproduksjon fra nord til sør.

– At våre konkurrenter mottar 200 millioner kroner i året i sentraliserende særtilskudd, har motsatt effekt og flytter melkeproduksjon fra distriktene til sentrale strøk, hevder Dalen.

Mener Forbrukerrådet tar feil

Hvordan vil dere forklare at smørprisen har vokst kraftigere enn prisen på meieriprodukter som er mer konkurranseutsatt?

– Smørprisen påvirkes av mange forhold. Fløte er den viktigste råvaren i smørproduksjon, og fløteprisen styres gjennom en egen offentlig ordning, sier Dalen.

– I et historisk perspektiv har vi hatt et fløteoverskudd i Norge, som har gjort at den statlig fastsatte råvareprisen har vært lav.

Ifølge Dalen har denne situasjonen nå endret seg, derfor er ikke fløten like billig lenger og det påvirker smørprisen.

– Dermed medfører altså ikke forbrukerrådets påstander riktighet. Vi prissetter ikke smør annerledes enn våre andre produkter, sier direktør Dalen i Tine.