Faktisk luta lei av at vi politikere ikke tar sterk nok styring i byggesaker. Min ambisjon er å bidra til at Hamar forblir en åpen og koselig småby med historisk særpreg som knytter Mjøsa enda tettere mot byen.

Ambisjonen deles med mange heldigvis. Jeg ønsker at kommende generasjoner skal være like stolt av Hamar som jeg er.

24.mai skal både sentrumsplanen og reguleringsplanen for «Godsområdet» ved Hamar stasjon til sluttbehandling i kommunestyret. Byentusiastene har i HA-innlegg 21. mars og 5.april utfordret oss politikere.

De mener vi er for passive. Langt på vei støtter jeg deres kritikk. Spesielt om høyder og de massive ensformige utbyggingsplanene til Bane NOR. Jernbanedebatten lærte oss at folk i Hamar ikke vil ha en barriere mot Mjøsa. Det er nettopp det som nå kan skje.

Tiden bør være inne for sterkere politisk styring og tydeligere føringer i byggesaker i Hamar, uten stadige dispensasjoner for utbyggere.

Audun M. Jensen, Kommunestyrerepresentant for Arbeiderpartiet

Science Park er et fantastisk konsept. Kan den ikke bestå av en større grunnflate med mer varierte høyder?

Vi i Arbeiderpartiet vil ikke ha bygg på 10 etasjer i strandsonen. Det kan bli en for stor vegg mot Mjøsa. Er det ikke bedre med et spenstig bygg der Mjøsutsikt og åpenhet ivaretas i større grad?

Hva om vi også kan få bygg med litt tradisjonell byggestil, som vakre Hamar stasjon er et kroneksemplet på? Kunne vi fått et større mangfold av stilarter også på nybygg i strandsonen og ellers? Et særtrekk i Hamar sentrum er nettopp en miks av stilarter.

I Oslo og Gøteborg har det blitt reaksjoner mot for mye moderne arkitektur.

Skribent og direktør i Stiftelsens Fritt Ord, Knut Olav Åmås, skrev i Aftenposten 18.mars: «Det ville være storartet om utbyggernes ambisjoner blir tøylet av mer årvåkne politikere som tar større ansvar for våre estetiske omgivelser og stiller mange flere kritiske spørsmål til utbyggere gjennom de lange planprosessene.»

Les også

Tida er knapp, 24. mai avgjør kommunestyret planens skjebne

Tiden bør være inne for sterkere politisk styring og tydeligere føringer i byggesaker i Hamar, uten stadige dispensasjoner for utbyggere. Å bruke lokale fagmiljøer som kjenner Hamar og regionen best, og mindre eksterne (fjerne) konsulenter, tror jeg også kan være fornuftig.

Hamar er, og vil aldri bli, en storby som Oslo, København eller New York! Vi kan være lykkelig som liten, en passe stor småby med moderate byggehøyder.

Vi ønsker utbyggingen på godsområdet og Science Park velkommen til Hamar. At vi får dobbeltsporet frem til stasjonen vil gjøre at vi får utviklet hele området ferdig.

Arbeiderpartiet vil at sentrumsplanen skal bli en helhetlig, forutsigbar og forpliktende plan som bidrar til et generelt løft for sentrum, mye mer enn et løft for byggehøyder.