(Nettavisen): For tiden renner det inn meldinger og telefonsamtaler som har ett mål for øye: Å svindle deg.

Mange har fått påfallende realistiske oppringninger fra «PayPal», med spørsmål om det virkelig stemmer at du har godkjent kjøp på flere hundre euro.

Det kommer tekstmeldinger om pakker som ikke har fullstendig leveringsinformasjon. Er det virkelig politiet som forsøker å kontakte deg?

Det er forespørsel om enkle deltidsjobber – og mer kamuflerte forsøk på å bare opprette kontakt.

Dessuten har det begynt å dukke opp falske meldinger fra «kjente» SMS-avsendere, særlig nummer man får SMS-koder fra.

– Jeg blir oppringt et par ganger i uken av norske numre som bare er svindel. Får også tekstmeldinger og Whatsapp-meldinger som åpenbart er svindel/spam, sa en kollega nylig.

Det skulle vise seg at de fleste var enig i det.

Før kom svindel og spam som regel på e-post, men nå bekrefter både Telenor og Telia at svindlerne har blitt mer aktive på de litt mer personlige kanalene.

– Språket bedre og metodene mer finurlige

Telia opplyser til Nettavisen at svindlerne er blitt mer profesjonelle – språket er bedre og metodene mer finurlige. De mistenker – med god grunn – at en del av svindelen i dag går under radaren.

De forteller at svindelforsøkene har blitt mer målrettede

– Vi så en tredoblet økning av svindelsamtaler på slutten av året, og dette kan i stor grad ses i sammenheng med shoppinghøytider som Black Week og julehandelen, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.

Selskapet hevder de stoppet 18 millioner svindelforsøk rettet mot norske kunder i løpet av fjorårets tre siste måneder.

Det samme gjelder for SMS – der særlig kunstig intelligens spiller en rolle.

– Trafikken og aktørene som holder på er blitt flere og/eller mer profesjonalisert også når det kommer til finurligheten i angrepene. Her spiller nok også verktøy som AI/KI inn når det gjelder norsk tekst. Språket er betydelig bedre enn det har vært tidligere, og det gjør det vanskeligere å avsløre. Vi har en tanke om dette er organiserte kriminelle miljøer som deler informasjon og selskapenes rutiner seg imellom og utvikler ulike nye angrepsstrategier. Aktørene her kan være både norske og utenlandske, forteller kommunikasjonssjef Ellen C. Scheen til Nettavisen.

Og nettopp kunstig intelligens ser ut til å være årets store trend.

– Hvis vi skal titte i krystallkulen tror vi at vi vil se økt antall tilfeller av sosial manipulasjon og svindel hvor flere typer tjenester tas i bruk i ett og samme svindelangrep for å lure norske forbrukere, altså at man kontaktes via både SMS, anrop og e-post.

– Forsøk på «account takeover» vil nok også øke, spår Kristiansen. Account takeover innebærer hacking av brukerkonto slik at ukjente får tilgang til sensitiv informasjon og kan gjøre endringer på tjenester du abonnerer på. I verste fall kan de overta og kontrollere ditt mobilnummer, mener han.

– 2024 kan også bli året hvor deep fake, eller forfalskning av andres stemmer og bilde, tas mer massivt i bruk ved hjelp av kunstig intelligens mot norske mobilkunder. Med andre ord er det all grunn til å være på vakt også i det nye året, sier Kristiansen.

Enorme mengder svindelforsøk

I en landsdekkende spørreundersøkelse gjennomført for Telenors Sikkerhetspuls, svarer nær 90 prosent at de mottok svindelmelding i løpet av siste kvartal i 2023, opplyser Telenor.

Alt kommer derimot ikke gjennom. Telegiganten stoppet 11,2 millioner oppringninger og 4,5 millioner tekstmeldinger. Totalt stoppet de 293 ulike sikkerhetstrusler på nett.

– Tallene viser hvor viktig det er å ta sin egen digitale sikkerhet på alvor. Er du på nett er du også utsatt. De som driver med denne type nettkriminalitet er godt organiserte kriminelle nettverk som har kompetanse og ressurser til å gjennomføre sofistikerte angrep i stor skala. Uten nødvendig ekspertise og teknologi er det vanskelig å beskytte seg selv, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.