Det opplyser Innlandet politidistrikt i en pressemelding fredag.

Politiet oppfordrer innbyggere til å stille kontrollspørsmål dersom de blir oppringt fra noen som utgir seg for å ringe fra en bank eller fra politiet.

– Det vi ser er at organiserte kriminelle bosatt i Norge svindler eldre mennesker. De ringer eldre og oppgir at de ringer fra banken eller politiet. De forteller den de ringer til at de er i ferd med å bli svindlet, og at noen har tatt kontroll over bankkontoen deres, sier Rune Otterstad, politiinspektør i Innlandet politidistrikt.

Svindlerne sier de skal hjelpe og spør deretter om bankkontonummer, bankID, passord og sensitive opplysninger.

– Dette vil aldri politiet eller banken etterspørre, påpeker Otterstad.

– Er du usikker, legg på

De siste to ukene har Innlandet politidistrikt mottatt flere meldinger og anmeldelser fra folk som er forsøkt svindlet eller er blitt svindlet.

– Flere er svindlet for mindre pengebeløp, men det er også tilfeller hvor noen er svindlet for over en million kroner, sier Otterstad.

Mange av disse sakene er krevende å etterforske, og det er derfor viktig at folk er kritiske når noen ringer og sier de er i ferd med å bli svindlet. Politiet råder de som får disse telefonene til å stille kontrollspørsmål tilbake for da har svindlerne i flere tilfeller lagt på.

Et annet råd er å legge på selv.

– Er du usikker, legg på. Du kan selv ta kontakt med banken din eller lokalt politi og spørre om det var de som ringte, sier Otterstad.

Hvis du har blitt svindlet, er det viktig at du kontakter politiet og banken din så raskt som mulig. Politiet er kjent med flere tilfeller hvor vi har bidratt til å stanse transaksjoner, men for at det skal skje, må politiet raskt få informasjon om telefonnummer, bankkontonummer og tidspunkt for samtalen.

– Men vi vil aldri be om bankID eller passord, sier Otterstad.

Stopp, tenk, sjekk

• Ikke del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør.

• Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen. Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS.

• Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.

• Vær varsom for de som bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Er noe for godt til å være sant, så kan det dessverre ende i svindel og bedrag.