Med denne elegante omskrivingen av Hamlet, slår treskjæreren Gepetto (Tom Styve) en sylkvass påle i publikum. I hvert fall den voksne delen av dem som har kommet for å se den smellvakre og originale forestillingen Pinocchio nærme seg premiere.

De siste fire årene har Teater Innlandet vært masse for noen. Men ikke for mange nok.

Samtidig som teatersjef Thorleif Linhave Bamle har fått kritikerros for å fornye norsk scenekunst og tørre å gå utenom allfarvei, har han vært åpen om at de økonomiske rammene har vært knappe.

Ekstraordinær kompensasjon i koronaårene berget de fleste større kulturhusene og teatrene forbi tvungen publikumsbegrensning. Men den greide ikke å motvirke at mange la om besøksmønsteret, og sluttet å gå i flokk for å oppleve kunst og kultur.

Da halvtom sal-politikken ble avløst av prisøkning og dyrtid, ble det enda vanskeligere å drive teater. Linhave har vært en hørbar og tydelig kritisk røst, som har pekt på at stillestående offentlig støtte spises sakte, men sikkert mindre gjennom inflasjon og kostnadsvekst. Han har ikke fått gehør for verken krav eller bønner.

Lørdag kunne HA avdekke at skuespillerne ved teateret har fått beskjed om at de må søke nye jobber når åremålene deres går ut neste sommer. Sjefen åpner for å drive uten fast stab av skuespillere.

Selv om Linhave sier at beslutningen ikke har noe med den økonomiske situasjonen teateret står i å gjøre, skjer det åpenbart samtidig med at han må sette inn kraftige tiltak for å snu underskuddene som har ridd teateret i 2022 og 2023.

Uten lovnad om så mye som en KPI-justering av årlig tilskudd fra fylkeskommunen eller andre støttespillere, har han ikke så mye valg. Går ikke inntektene opp, svikter finansieringen av et teater som er både stort og ambisiøst i norsk målestokk.

Mens mange regionteatre velger å sette opp «tryggere» titler og sikrere kassasuksesser, har det ikke sett ut som noe Teater Innlandet har ønsket som løsning på knipa.

Prisen å betale for den høye kunstneriske integriteten, kan være mindre teater til folk som bor i Innlandet.

Dyr og krevende logistikk når store produksjoner skal lange strekninger på turne, og en stor teknisk og kunstnerisk stab også utenom forestillingsperiodene, er en vrien kombinasjon.

Flere funksjoner var kuttet idet 2024 startet, og for første gang siden 2010 skal altså teateret snart greie seg uten sine synligste ambassadører, faste skuespillere. Maratonhelgen Politisk Korrekt teaterfestival er avlyst for i år.

Og allerede dagen etter at Pinocchio har premiere, forlater den Hamar og kommer ikke tilbake før 31. oktober.

Det er vanskelig å bygge publikum på denne måten.

Dette er en negativ spiral som verken ansatte eller publikum kan være fornøyd med. Kvaliteten på familieforestillingen Pinocchio er skyhøy, og burde ha trukket fulle saler kveld etter kveld i en kulturglad by som Hamar.

Sneglen i stykket, spilt av Anne Guri Tvedt, sier noe passende: Tårer er bra. De renser øynene og får oss til å se bedre.

I en kritisk tid for alle som konkurrerer med kjøtt og blod mot billigere etterligninger, er det verdt å ta noen bevisste valg.

Teateret trenger oss. Og vi trenger teateret.