(Nettavisen): – Jeg ønsker at ikke andre skal gå i samme fella som meg, sier Ole Tobiesen i Sandnes.

Tobiesen er forbannet etter at batteriet på Teslaen hans havarerte. Det var i 2020 han kjøpte en brukt Tesla S med full utstyrspakke for 280.000 kroner. Den hadde da gått 170.000 kilometer og hadde hatt et batteribytte innenfor forrige eiers garantitid, i 2019. Dette kjøpet var han godt fornøyd med. Han kjørte bilen i tre år, til sammen 45.000 kilometer.

Men etter en langtur til Haugesund, sa batteriet takk for turen, for så å ikke starte mer.

– Det var ikke noe tap av rekkevidde i forkant, sier Tobiesen.

Å bytte batteripakken pluss en pumpe til kjølevæske, koster 184.000 kroner.

– Det er nå havarert, etter kun ni år. Det er ikke særlig miljøvennlig. Jeg kommer aldri til å kjøpe Tesla igjen.

Han sier også at når man bytter batterier så får man ikke et nytt batteri, men et såkalt «remanufactured» batteri der det i hovedsak er gjort mindre endringer på det eksisterende batteriet.

– I enkelte tilfeller har ikke batteriet en gang vært åpnet, kun rengjort, sier han.

Bildemonteringsfirma: – En dårlig deal

Grønvolds Bil-Demontering i Brumunddal er ikke overrasket. Dette har de hørt før, sier daglig leder Tom Grønvold i selskapet.

De demonterer og gjenvinner 3.000 biler årlig. De fleste er kollisjonsskadd, men de kjøper også mange Tesla-biler privat. Ofte fordi det har vært problemer med batteriet.

Grønvold sier at batterier ikke blir overhalt, med andre ord at de får bedre ytelse, når de havner på service på Tesla.

– De kaller det det «overhalt», men det er ikke det. Det er kontrollert, sjekket, de har byttet moduler og limt på nytt. Overhalt er de ikke, de kaller det «refurbished» eller «remanufactured». Det er i realiteten brukte batterier som skal være tilsvarende eller litt bedre det som ble byttet ut.

Det gjør at han mener å kjøpe en Tesla er en dårlig deal.

– Jeg ville ikke eid en Tesla som er utenfor garantitiden.

På klagetoppen hos Forbrukertilsynet

Tesla er populært og det ble solgt 21.303 nye biler i 2022, ifølge NRK.

Forbrukertilsynet la nylig fram ferske tall på mekling i klagesaker på nybilkjøp. Det viser seg at av 168 saker, sto Tesla for 83. Tesla er overrepresentert i klagesakene. Det er imidlertid ikke batteri folk klager mest på i nybilsaker, melder Forbrukerrådet.

– Forbrukerrådet får jevnlig spørsmål om elbiler, men vi har ikke opplevd å få mange spørsmål om elbilbatterier som slutter å fungere, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Nettavisen.

– Batteriet er den mest kostbare delen av elbilen, og det kan være svært dyrt å bytte det ut. Da er det greit å kjenne til at du har fem års klagefrist på batteriet, i tillegg til at mange produsenter gir garanti på batteriet i flere år etter at den lovfestede klagefristen er ute.

Forbrukerrådet kåret den beste batterigarantien tidligere i år.

– Hvis det viser seg at enkelte merker eller modeller sliter mer med batteridød enn andre, kommer vi til å følge nøye med på om forbrukerne får de rettighetene de har krav på etter både regelverket og produsentgarantien.

– Elbil har kortere levetid

Hos bilorganisasjonen KNA har de hørt historier om batteriproblemer i elbil.

– Vi har hørt historier om at det er byttet enkeltceller i batteriene uten at du får noen garanti for hvor lenge det vil virke, sier generalsekretær Børre Skiaker i KNA til Nettavisen.

Han sier at KNA ikke har data på hvor lang levetid elbiler har, men legger til at dette vil ha betydning for både bileierens bilholdskostnader og klimaregnskapet.

– Vi har foreløpig ikke erfaringstall. For åtte til ti år siden var mange positivt overrasket over hvor lenge elbilbatterier holder. Men vi har også sett eksempel på at levetiden på elbiler er nede i seks år. Det har kommet reparasjoner med en kostnad vi ikke har vært vant til. Bilen kan være verdt 150.000 kroner, så får du en reparasjonskostnad på 180.000 kroner. Det regnestykket går ikke opp. Da velger mange å kassere bilen.

Skiaker sier at elbilens miljøbelastning under bruk er mindre enn biler med forbrenningsmotor.

– I et globalt klimaperspektiv må man ha riktige tall på hvor mye utslipp man har fra produksjon av bilen, frakt, bruk og til slutt kassering, det vil si hele livsløpet for å kunne vurdere om elbilen er mindre belastende for klimaet enn andre typer biler.

Du må dessuten kjøre mange tusen kilometer for å komme i null fordi produksjonen av elbil oftest har større klimautslipp enn produksjonen av en bil med forbrenningsmotor. Når det gjelder klima, er det ikke sikkert klimaregnestykket er så godt som mange tror.

I dag er én ting klart, sier Skiaker.

– Inntil vi får erfaringstall på levetiden på elbilene, så kan vi merke oss at biler med forbrenningsmotor i snitt lever ca. 17 år.

Verditap

Tobiesen advarer nå andre.

– Et bilkjøp er den andre største investeringen man gjør etter boligkjøp, og man bør tenke litt lengre enn bare hestekrefter, seter i nappa-skinn og det feteste lydanlegget. Det er en grunn til at en BMW i5 eller Mercedes EQE med tilsvarende ytelser som en Tesla Model S, også koster mer. Tilsvarende så er det også en grunn til at en BMW i4 eller Hyundai Ioniq 6 koster mer enn en Model 3 med tilsvarende ytelser. Man får ofte det man betaler for. Folk kan selvfølgelig argumentere for at de alltids kan selge Teslaen sin før garantiene går ut, men den ene avsløringen etter den andre vil gi et ganske heftig verditap på Teslaer med liten eller ingen gjenstående garanti, sier Tobiesen.

Nettavisen skrev denne uken at det er registrert et betydelig prisfall på Tesla.

Tesla har ikke besvart Nettavisens henvendelse på telefon eller e-post.