(Nettavisen): En uke før jul er det fortsatt mange matvarer som skal handles inn. Nettavisens test viser at priskrigen på mat fortsetter for fullt på flere utvalgte varer.

Opptil halv pris

Mandelpotetene har en kilopris på kun 4,90 hos billigkjedene Kiwi, Extra og Rema 1000. Det er halv pris målt mot VG sin matbørs som ble sjekket 6. desember. Edamer koster nå 87,- per stk mot 105,00 i starten av desember, og Hamar og Lillehammer Julebrus får du ned mot 12,90 per flaske. Det er nesten fem kroner billigere enn ved starten av måneden.

Cecilie Torp (53) handler inn til helgen og titter nysgjerrig opp i handlekurven med julevarer som Nettavisen har pristestet.

– Jeg tipper den kurven der koster 500,- sier hun.

LES OGSÅ: Sjekk regnestykket: Sparer over 100.000 kroner i året med enkle grep

Priskrigen varer lenger

Allerede 27. november kunne Nettavisen melde at priskrigen blant dagligvarekjedene var i gang. Da senket Kiwi prisene på en rekke varer, og det samme gjorde konkurrentene.

Black friday har est ut til black month, og dette har igjen bidratt til at priskrigen i dagligvaremarkedet har startet tidligere enn vanlig, sier Tor Wallin Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole (NHH).

NHH-professoren mener han ser en ny trend.

Dagligvarekjedene pleier å tjene gode penger i forbindelse med julehandelen. Men i det siste har de kjempet om å være billigst før jul.

Populære julevarer

Nettavisen har pristestet 15 populære julevarer hos billigkjedene Kiwi, Extra og Rema 1000. I tillegg har vi sjekket samme handlekurv hos supermarkedkjeden Meny.

I handlekurven har vi:

Edamer

Grøtris

Julebrus

Julebrussaft

Julepostei

Julerødbetsalat

Juleskum

Juleøl

Klementiner

Kremfløte

Mandelpoteter

Meierismør

Pepperkaker

Surkål

Tynnribbe

Cecilie Torp, som er på handletur, har fått med seg at det er priskrig på en del julevarer, men hun bommet da hun tippet prisen på kurven. Hos Kiwi får man nemlig varene for 425 kroner.

– Det overrasker meg, jeg hadde trodd det kostet mer siden det er med ribbe og mye annet, sier Torp.

Rema 1000 sist av billigkjedene

Pristesten viser at det er Kiwi som kommer billigst ut med Extra som nest billigst, der koster kurven 14,90 mer. Dyrest av billigkjedene i vår test er Rema 1000 med en kurv som er 33,40 dyrere enn hos Kiwi.

– Det overrasker meg at Rema 1000 var dyrest av billigkjedene, jeg trodde de skulle være billigst, sier Andrea Roland (27), som handler inn matvarer til helgen.

Se alle prisene her:

Rema 1000 skriver til Nettavisen at de mener de egentlig er billigst, og at det har vært feil priser på noen plakater i butikken der vi sjekket priser.

Les svarene fra kjedene lenger ned.

Men hvor mye dyrere er egentlig handlekurven hos supermarkedkjeden Meny?

– Jeg vet Meny er en del dyrere, jeg tipper den koster 700 kroner, sier kunde Cecilie Torp.

Hun blir overrasket over at den samme kurven koster kr. 628.

Januar kan overraske

– Kjedene må tjene penger, så det er bare spørsmål om når prisene settes opp. Jeg tror det starter i januar, sier NHH-professor Andreassen.

Siden priskrigen har vært intens i desember frykter mange at prishoppet i januar kan bli tilsvarende stort. Men det tror ikke Andreassen.

– Jeg tror prisene vil bli satt opp mer gradvis enn vanlig, de våger ikke gjøre det i et byks, det vil provosere for mye. De vet at politikerne følger meget godt med på bransjen og at bransjen risikerer mer regulering, sier Andreassen.

En annen grunn til at vi neppe får kraftige økninger er at det norske markedet er svært prissensitivt, mener Andreassen.

– Rema 1000 har økt sin markedsandel i det siste med et halvt prosentpoeng. Forklaringen har vært lave priser. Å øke prisene nå gjør at kjedene risikerer å miste markedsandeler, sier Andreassen.

Han mener kjedene er redde for å være den første som setter opp prisen, og at de dermed vil tape andeler. Dette bidrar til å begrense prisveksten.

– Vi kommer til å få gradvise prisøkninger fra januar av, og kjedene kommer til å følge hverandre meget tett.

Slik gjorde vi testen

Nettavisen testet Kiwi, Rema 1000, Extra og Meny torsdag 15. desember. Alle kjedene ble testet på ettermiddagen fra kl 13. Alle butikkene som er testet ligger sentralt i Oslo. Når det gjelder Meny sjekket vi priser i Menys nettbutikk som skal være det samme som i de fysiske butikkene. Priser ble dokumentert ved å ta bilder av digitale prisetiketter som skal være oppdatert med korrekt pris. I noen få tilfeller ble priser dokumentert ved å ta bilde av plakater i butikkene. Vi har valgt billigste tynnribbe, men latt være å plukke de aller billigste som flere kokker mener ikke kan kalles tynnribbe.

Dette svarer kjedene:

Kiwi

– Vi er selvfølgelig veldig fornøyde med å få bekreftet at vi er billigst. Vi har i den siste tiden kuttet prisen på hundrevis av varer hver dag, og det er ingen tvil om at det er Kiwi som presser prisene. Vi er stolte av at vi har sørget for at mange av julevarene har såpass lave priser nå, sier Nora Mile Helgesen, kommunikasjonsrådgiver hos Kiwi.

Extra

– Extra har gjennom VGs matbørs vist at vi er Norges billigste landekkende lavpriskjede på julehandelen, og det skal vi jobbe for å være helt til julen ringes inn. Vi har derfor allerede justert flere av prisene i dette øyeblikksbildet for fortsatt å være billigste kjede, sier kommunikasjonssjef i Coop Harald Kristiansen.

Rema 1000

– Rema 1000 skal være billigst på dagligvarer i Norge. Det er plakatene i butikk som dessverre ble utslagsgivende i denne testen og ikke hva kunden faktisk betaler i kassen. Konkurransen i dagligvare er knallhard og før jul kutter vi prisene i butikkene våre flere ganger om dagen. Derfor kan det skje at prisen i kassen er lavere enn på plakatene i butikken, slik som i dette tilfellet, sier Line Aarnes som er Kategori- og innkjøpsdirektør i en epost.

Meny

– Vi er absolutt ikke fornøyde med dette resultatet. Her er prisavstanden mye større enn det den er om du sammenlikner alle varer. Husk at dette er et øyeblikksbilde med noen få varer og at prisene endrer seg ofte. Vi har alt satt ned prisen på flere av produktene i testen, sier Nina Hynne, kommunikasjonssjef i Meny.

– Her har vi vært uheldige med vareutvalget. Mange av våre mer enn 500 billige ukentlige varer er ikke med i testen. Mange av varene i testen er dessuten kunstig lavt priset. Kall det gjerne prisdumping, noe som kan føre til utsolgtsituasjoner og økt matkasting. Det blir feil å sammenlikne priser på enkeltvarer hos Meny mot lavpris, da vi har et helt annet konsept, sier Nina Hynne.