Målet er blant annet økt slagkraft, bedre utnyttelse av kompetanse og samarbeid om produktutvikling og markedsføring, samtidig som de selvstendige merkevarene styrkes.

Visit Mjøsa og Visit Lillehammer dekker til sammen ti sterke reiselivskommuner i Innlandet.

– Vi i Visit Mjøsa har tatt initiativet og startet arbeidet med det som kan bli et godt og fruktbart samarbeid mellom Hamar, Lillehammer og Gudbrandsdalen. Som styreleder for Visit Mjøsa er jeg opptatt av å se på hvilke muligheter som ligger i et strategisk samarbeid mellom reiselivsdestinasjonene i de ti kommunene vi opererer i. Så får vi se hva vi kommer fram til utover høsten, sier Vidar Haugen, styreleder i Visit Mjøsa.

– Skaper slagkraft

De to styrelederne er ikke bekymret for intern konkurranse mellom regionene, men ser heller muligheter og positive synergier i et tettere samarbeid.

– Vi ser på et samarbeid mellom de to Mjøsbyene med tilhørende regioner som riktig vei å gå både markedsmessig og produktutviklingsmessig. Våre gjester ser ikke på kommunegrenser, og med både Dovrebanen og ny E6 er vi tettere sammenknyttet enn tidligere. Kundereisen sør-nord/nord-sør, samt aksen Oslo – Hamar – Lillehammer – Gudbrandsdalen er spennende og riktig for våre gjester. Regionene våre har en rekke spydspisser som til sammen vil gi økt reiselyst, og en del ulikheter som gjør at vi utfyller hverandre. Det er både våre likheter og ulikheter som skaper slagkraft, sier Haugen.

Reiselivet i Innlandet er stort og sammensatt, både geografisk og innholdsmessig, og reiselivsnæringen er en av de viktigste kildene til verdiskaping og sysselsetting i regionen.

– Vi må tørre å tenke større, bli mer slagkraftige og rigge oss for morgendagens reiseliv med riktig kompetanse og se muligheter fremfor begrensninger. Vi representerer en attraktiv reiselivsregion med stor variasjon og en bransje med mange ansatte. Byene er i vekst og det satses godt både rundt Mjøsa og oppover i Gudbrandsdalen, men skal vi lykkes i konkurransen med andre destinasjoner må vi samarbeide og gjøre oss enda mer attraktive både i det norske og utenlandske markedet, sier styreleder i Visit Lillehammer, Pål Sjetne.

– Må arbeide smartere

Destinasjonsselskapene ser tilsvarende samarbeidstrend både på Sørlandet, Vestlandet og i Nord-Norge.

– Visit Sørlandet dekker nå alle destinasjonene i Agder, samtidig som hver enkelt destinasjon profilerer seg under egen merkevare. Fjord Norge er etablert som landsdelsselskap på Vestlandet, og i Lofoten har Visit Lofoten klart å samle seks kommuner under en felles paraply. Reiselivet er i endring og skal vi henge med i et tøft marked må vi arbeide smartere og mer helhetlig - også i Innlandet, sier Sjetne.

Visit Mjøsa og Visit Lillehammer har per i dag totalt ti ansatte som daglig jobber med reiselivsutvikling for kommunene Hamar, Stange, Løten, Lillehammer, Øyer, Gausdal, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron og Ringsaker med Sjusjøen.

Visit Lillehammer arbeider også tett med Nasjonalparkriket og Visit Jotunheimen.