Dagen starter med avgang fra Gjøvik brygge klokken 09.30. Skipet seiler i sørgående rute om Kapp, Hamar og Evjua til Eidsvoll – og samme rute tilbake. Dette er Skibladners 167. år på Mjøsa.

– Etter mange fine godværsdager og fornøyde passasjerer i chartersesong er DS Skibladner endelig klar for å legge ut på sin faste rute mellom byene rundt Mjøsa, forteller markedssjef Eva Stø.

Hun legger til at sørgående rute til Eidsvoll endelig er tilbake på programmet etter å ha vært ute i tre år grunnet bygging av den nye jernbanebrua ved Minnesund.

Årets sesong seiles med tre ruter – sørgående (tirsdag/fredag), nordgående (onsdag/lørdag) og sentralrute (torsdag/søndag).

– Alle våre kommuner og brygger vil kunne ønske oss velkommen i løpet av de første dagene i neste uke, sier markedssjefen.

Etter tre tøffe sesonger med både pandemi og fjorårets havari, som endte med avlysning av sesongen, ønsker markedssjefen seg nå en normal sommer på Mjøsa.

– Skipet er i topp stand både utseendemessig og inne i maskinen, og alt er lagt til rette for en deilig sommer på Mjøsa. Det er fortsatt mange plasser ledig om bord forteller hun, og håper at en tur med Mjøsas hvite svane kan friste mange også i sommer.

Skibladner

Bygget ved Motala Verksted i Sverige i 1854-1856.

Ombygget av Akers Mek. Verksted i 1888. Forlenget 20 fot, ny dampmaskin og kjeler. Samme maskin brukes i dag.

Lengde: 165 fot.

Bredde: 16 fot og sju tommer.

Dybde: Fem fot og seks tommer.

Trippel ekspansjon dampmaskin som yter 606 hk.

Maks fart: 14 knop ved 44 omdreininger.

Marsjfart: 12 knop ved 42 omdreininger.

Skovlehjul av stål, fem meter i diameter. Hver skovle har åtte skovleblad som er 230 cm lange og 70 cm brede.

De opprinnelige dampkjelene var kullfyrt. Ombygget for bruk av olje i 1920. Nye kjeler ble installert i 1983.