Så var det Knasken sin tur. Eierne ser ikke lenger grunnlag for å drive den tradisjonsrike Moelv-kiosken, som har lokket lommepengene ut av generasjon etter generasjon siden Reidun Bø startet den i 1962. Barn har kjøpt godteri og Donald, voksne sine aviser. Her i HA har vi jevnlig skrevet om heldige andelslag og tippekunder som har levert vinnerkupongen over disken i Storgata.

Nå leveres tippelappen du fyller ut over telefon, akkurat som avisene vi lager konsumeres via skjerm. Det begynner å bli atskillige skoleår siden ungene våre sluttet å kjøpe tegneserier på papir.

Digitaliseringen har spist mye av livsgrunnlaget for aktører som Knasken, som for mange andre bransjer. Vanene endrer seg, og kioskbesøkene blir mindre regelmessige.

Det er mange som vil savne den trivelige svippturen innom stamstedet sitt. Mange kjenner også på mer enn vemod for denne viktige institusjonen i sentrum.

  • Som irritasjon: Hvor lønnsom skal en liten forretning som dette måtte være for at storeiere som Reitan-gruppen ser det som bryet verdt å la den komme seg over nok en kneik på vegen?
  • Som utålmodighet: Hva om sykehusspørsmålet hadde blitt avgjort i tide, ville en ny giv for lokalsamfunnet gitt andre fremtidsutsikter?
  • Og som selvransakelse: Hvorfor har ikke flere opprettholdt vanen om å legge igjen noen kroner der hver uke, i stedet for å putte den typiske kiosk-kosen oppi den store handlevogna når man storhandler?

Også i Hamar har kunder møtt stengte dører når de dumper innom for en kald cola. Kiosken i gågata ble lagt ned rett etter nyttår, stemt ut blant Narvesens rundt 240 utsalg i norske byer. Det er delte meninger om hva som er høna og egget i konkurransen mellom kioskkjedene og dagligvarehandelens Brustadbuer, tettere på og med lengre åpningstid enn før. Men at økosystemet i sentrumskjernene er under press, er ingen overdrivelse.

Vi tilhører dem som har god tro på fortsatt liv i handlegatene. Men det krever omstilling og vilje til kompromiss. Virke har tatt til orde for at kiosker kan søke om bevilling til å selge alkohol. Samarbeid med lokale produsenter om å selge ferskvarer er en annen idé som kan styrke aktører gjensidig.

Snart 140 år etter at våre første kiosker så dagens lys, er det ikke rart at kundene etterspør noe annet. Den lille gule kiosken på Jernbanemuseet ble oppført på Kongsvinger stasjon i 1884. Narvesen-magasinet «Mellem Oss» intervjuet i 1939 en av søstrene som sto i den fra start. - Den mest interessante tid var i 1905. Da var folk så ivrige etter å få aviser at vi var redd for at kiosken skulle bli revet over ende, kunne hun fortelle.

Som dagsavisene må sosiale møtepunkter som Knasken rustes for fremtiden.
Digitaliseringen bidrar også til at flere og flere vil få mer tid mellom hendene.