(Nettavisen): «Kompani Lauritzen»-profil og Youtuber, Robin Hofset publiserte nylig en video på sin YouTube-kanal hvor han og kompisen Rune Løkås kjøpte Flax-lodd til en verdi av 100.000 kroner.

Det tilsvarer totalt 4.000 lodd(!).

I videoen forteller duoen at de er usikre på om de i det hele tatt klarer å skaffe så mange lodd.

I Norge defineres nemlig Flax-lodd som pengespill og er strengt regulert av regjeringen, som eier hundre prosent av Norsk Tipping.

«Det overordnede målet med reguleringen av pengespillmarkedet i Norge er å sikre at lotterier og pengespill tilbys i trygge og ansvarlige former, for å begrense uheldig spilleatferd», heter det på regjeringens hjemmesider.

Men i videoen kom det tydelig fram at Hofset og Løkås klarte å skaffe Flax-lodd til en verdi av 100.000 kroner rimelig lett i løpet av noen timer.

De brukte 48.000 kroner i en Kiwi-butikk, 30.000 i en annen, mens de brukte 22.025 på en Narvesen-kiosk.

Tapte kjempesum

– Er dette trygge og ansvarlige former, slik regjeringen skriver?

– Det korte svaret er nei, sier politisk rådgiver i , Magnus Pedersen, til Nettavisen.

Han uttaler seg i videoen til Hofset, hvor han forteller om problematikken rundt pengespill.

Pedersen viser til da Norsk Tipping i 2016 innførte en øvre grense for hvor mye en enkelt spiller maksimalt kan tape i løpet av en måned. Grensen er på 20.000 kroner, og gjelder på tvers av alle spill i Norsk Tippings kanaler.

Men etter å ha skrapet alle 4.000 loddene og lagt sammen gevinstene, satt Hofset og Løkås igjen med et tap på 47.375 kroner – altså 27.375 mer enn den øvre tapsgrensen satt av Norsk Tipping.

– Dette viser ganske greit at det er måter man enkelt kan unngå grensen på 20.000 kroner i måneden, sier Pedersen.

Hofset understreker i videoen at han ikke er fan av gambling, og at hensikten med videoen var å stille de riktige spørsmålene og å opplyse om farene med pengespill. Videoen har i skrivende stund rett i overkant av 83.000 visninger.

Nettavisen har forsøkt å få en kommentar fra Robin Hofset gjennom hans manager Thea Tysnes, men foreløpig ikke fått svar på om han ønsker å kommentere saken.

Norsk Tipping: – Utenfor absolutt alle kjøpsmønstre

Nettavisen har spurt Norsk Tipping om de mener dagens rammer er «trygge og ansvarlige» når en person kan kjøpe Flax-lodd for 100.000 kroner på kredittkort på én dag.

– Ja, Norsk Tipping har trygge og ansvarlige rammer. Fysisk Flax-lodd har den laveste relasjonen til problemspill. Derfor er det også det eneste spillet du i henhold til pengespilloven kan kjøpe uten å være registrert kunde hos Norsk Tipping, skriver Anne Marit Sletten, Senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Tipping, til Nettavisen.

– At Hofset har kjøpt for 100.000 kroner er utenom absolutt alle kjøpsmønstre.

Hun skriver videre at tapsgrensen på maksimalt 20.000 kroner i måneden ikke gjelder fysiske Flax-lodd, til tross for at det defineres som pengespill. Ifølge Sletten er det fordi det har andre spilleregler og kan spilles uregistrert.

– Hvis folks kjøpsmønster hadde vært at de kjøpte for titusener om gangen, ville andre spilleregler eller begrensninger ha blitt innført. Det har det ikke vært behov for, sier Sletten.

– Hva med digitale Flax-lodd?

– Digitale Flax-lodd har andre regler – da må du være innlogget og spille registrert, og tapsgrensen er 5000 kroner per måned. Det er bare papirskrapelodd man kan kjøpe uregistrert i butikk.

Ønsket ikke stille til intervju

Spillavhengighet Norge opplyser til Nettavisen at de er positive til at videoen ble laget – fordi de opplever den som balansert og kan bidra til at unge blir mer bevisst på problematikken rundt pengespill.

Hofset og Løkås forsøkte også i videoen å få et intervju med Norsk Tipping, men fikk avslag fordi de har et strengt forbud mot å kommunisere direkte til barn og unge – også budskap som har med ansvarlig spill å gjøre.

Norsk Tipping også kritiske til at videoen i det hele tatt ble laget.

Til Nettavisen utdyper de hvorfor:

– Det var en totalvurdering. Det er 18-årsgrense på alt av pengespill, og vi prøver generelt å unngå tilstedeværelse når barn og ungdom er hovedpublikum. Vi oppfattet dette som et stunt i -sjangeren, og det ønsker vi ikke å bidra til. Hofset har ni års aldersgrense på videoene sine, og de fleste seerne hans er barn og ungdom.