Hamar kommune skal 21. des. 2022. behandle Bane Nors planforslag om dobbeltspor inn til dagens Hamar stasjon.

Denne saken handler ikke bare om hva som er best for Hamar kommune.

Saken omhandler like mye en fremtidsrettet infrastruktur, miljøhensyn og næringsutvikling for resten av hele det østre innlandet og Rørosbanens fremtidsmuligheter.

I dag er Rørosbanen et blindspor fra nord som stopper på Hamar!

Er det riktig at Hamar Kommune og Bane Nor alene utreder og vedtar en fremtidsretta infrastruktur av jernbanetrase igjennom Hamar som vil få stor betydning for resten av innlandet?

Det er grunn til å anta at Bane Nors eget areal i stasjonsområde er en medvirkende årsak til foreslått trasevalg.

Det er en tragedie for hele innlandet de neste 100 år hvis dette vedtaket blir fattet i Hamar kommune 21. desember.

Det er også meget betenkelig og beklagelig at Bane Nor som et statlig organ som bør se helhet i jernbanens infrastruktur på Rørosbanen og Dovrebanen som et samlet fremtidig linjevalg for utvikling og bosetting i hele innlandet.

Dette er ikke hensynstatt og vektlagt i Bane Nors utredning hva som er av fordeler ved å velge østre trase på Hamar og senere muligheter for forlenget dobbeltspor til Lillehammer og et direktespor for Rørosbane inn på Dovrebanen og en fremtidig felles utnyttelse av tog materiell.

Denne saken bør utsettes til behandling i Hamar kommunestyre 21. des.

Bane Nor bør instrueres av statlige politiske organer i en mer helhetlig vurdering av trasevalget på Hamar hvor hele det østre innlandet med kommuner og regionråd blir invitert med i ny utredning og ikke bare en reguleringssak mellom Bane Nor og Hamar kommune.

En hel region er overkjørt i denne saken!