(Nettavisen): En flaske vann til over hundre kroner literen kommer ut som den dyreste i Nettavisen store prissjekk.

På kiosker som 7-Eleven fant vi flaskevann med literpris på det dobbelte av Coca Cola og det tredobbelte av prisen på melk.

Hos lavpriskjeder som Kiwi fant vi vanlig halvlitersflasker med Imsdal, klart dyrere enn både melk og sjokolademelk.

Stor pristest

Hele 37 priser på flaskevann ble sjekket. Nettavisen valgte kun vann uten smak og uten kullsyre. Med andre ord helt sammenlignbart med vannet du helt gratis kan hente i vannkrana.

Her sjekket vi priser:

Kiosker:

  • 7-eleven
  • Deli de Luca

Dagligvarebutikker:

  • Kiwi
  • Rema 1000
  • Oda
  • Meny

Flyplass-kiosker:

  • Point
  • WH Smith

Pristesten er gjort etter at Nettavisen først skrev om Red Bull som nå selges billigere enn vann hos Meny.

Dette skapte et stort engasjement.

«Skam at vannet er så dyrt!» skrev en. Andre skrev at «vannet er altfor dyrt» og «burde kostet mye mindre».

Aller dyrest

De aller dyreste dråpene med flaskevann fant vi hos 7-eleven. Der er prisen for en liten flaske med 0,3 liter Imsdal-vann 32 kroner. Det gir en literpris på 107 kroner. Til sammenligning er prisen på Coca Cola med sukker, i samme kiosk, 28 kroner. Målt etter literprisen er Imsdalvannet 90 prosent dyrere enn Coca Cola.

Riktignok har 7-eleven også andre alternativer med flaskevann. Den billigste vi fant vare en 0,66-liters Isklar, med en literpris på 50 kroner.

Noen ville kanskje tippet at kioskene på Gardermoen skulle komme dyrest ut, men literprisen her varierer mellom 73,85 og 80,00 kroner.

Hos dagligvarekjedene fant vi flaskevann ned i fem kroner literen, men da på 1,5 liters flasker. Billigste halvlitersflaske fant vi hos Kiwi, «Stille vann» fra eget merke Unil, til 9,90 per flaske. Dyreste halvlitersflasken hadde Meny, Imsdal til 22,50.

Se alle prisene her:

I oversikten finner du alle de 37 prisene på flaskevann som Nettavisen sjekket. Dessuten noen andre drikkevarepriser for å gi perspektiv.

– Gir en merverdi

Men hvordan er det mulig å selge vann uten smak og kullsyre for over 100 kroner per liter?

– Folk er villig til å betale mer når de skal ha med seg en flaske på farten, og du betaler også for at vannet er kjølt ned og du får det på en praktisk flaske, sier BI-professor Lars Olsen, ved institutt for markedsføring.

Han mener vann er et godt eksempel på hvor mye markedsføring og merkevarebygging kan bety.

– Merkevaren gir en merverdi som kan være image, det kan være symbolsk, en følelse eller en historie, sier han.

Han skjønner godt at mange synes 100 kroner literen for vann er en stiv pris.

– Men man kan jo også spørre seg hvorfor folk er villige til å betale for Coca Cola. Det er vann med litt smak og farge. Men du kjøper et «brand», et merke, sier Olsen.

–Slik er ikke vi mennesker

– Hva vil du si til de som vil mene at det er en stor bløff når de selger vann til en høy pris?

– På en måte har de rett om man tenker at vann bare er vann. Men slik er ikke vi mennesker. Vi kjøper ikke bare vannet, vi kjøper et image og en historie.

Olsen påpeker at priser påvirkes av mange forhold.

– Noen varer kan være dyre på grunn av råvarer eller at produksjonen er kostbar. Men pris handler også om etterspørsel, det folk er villig til å betale, sier Olsen, og legger til:

– Det å bygge en merkevare er også en kostnad, og den må hentes inn når varen skal selges. Coca Cola er en av verdens største annonsører. Norske produsenter som Imsdal og Farris bruker også store summer på reklame, sier professor Lars Olsen.

– Vi er nødt

7-eleven hadde det dyreste flaskevannet i testen, med Imsdal-flasken på 0,3 liter til en literpris på 107 kroner.

– Hvorfor er vannet så dyrt?

– 0,3 liter Imsdal er ikke en del av vårt grunnsortiment, sier kategorisjef Stian Lauritsen.

Han sier dette er et produkt butikkene kan velge å ta inn hvis de ønsker.

– Prisen på akkurat dette produktet vil derfor kunne avvike noe fra våre faste tilbud og priser, sier Lauritsen.

Han begrunner ellers de høye vannprisene slik:

Som andre kiosk-aktører er vi nødt til å innrette oss prisnivået i markedet. Generelt vil det være noe høyere enn i dagligvarebransjen, sier han.

Lauritsen viser også til kampanjer, der de blant annet har 0,5 liters-flasker med vann og brus til 29 kroner.

– Akkurat nå har vi for eksempel kampanje på 0,5 liter Coca Cola som vil være rimeligere enn 0,5 liter Isklar vann under kampanjeperioden, sier Lauritsen.