Politisk ansvar opptrer i mange former. Paradoksalt nok er det mest prat om det når noen mener at det er på overtid å ta det - enten ved å gå av, eller å bli sittende.

Flere har de siste dagene sitert fra Einar Gerhardsens "Tillitsmannen", for å kommentere det eskalerende skredet som Høyres fremste powerpar, Solberg og Finnes, har utløst. Den lille håndboka tar opp hvordan man representerer andre når man tar på seg tillitsverv.

På lasset følger både ansvar og privilegier.
For å være tilliten verdig, må det være samsvar mellom liv og lære. Også utenfor arbeidstid.

For at noen skal stille seg til disposisjon på en slik måte at det også påvirker hvordan man lever sitt privatliv, må det dermed være en balanse mellom hva man frasier seg av personlig frihet, oftest mot et svært moderat honorar - og hvilken makt og mulige politiske gjennomslag man får.

Mens tåkeluren har gått på riksplan, har det blitt jobbet iherdig i kommunene for å veksle inn stemmer i påvirkning i perioden vi straks går inn i.

Ordførerkjedene står som alltid høyest i kurs - men når det kommer til resten, er det ikke like selvsagt hva som er verdt mest.

Les også

HA avslører: Penger og posisjoner sentralt i maktspillet

Det er Ringsakers påtroppende flertallskoalisjon et levende eksempel på. Og vervet som ser ut til å ha falt mest i kurs, er varaordføreren.

Sju partier siktet seg der inn på å danne et nytt politisk flertall etter 90 år med Ap ved roret. Odd-Amund Lundberg (Sp) blir ny ordfører - mens varaordføreren verken blir Kai Ove Berg (H) eller Camilla Storlien, lederen i det tredje største partiet i koalisjonen, Pensjonistpartiet.

Atle Strands verv havner dermed hos Marit Ophus fra Frp.

Det behøver ikke være dramatisk. Men det er verdt å tenke over hva som gjør at denne rollen ikke fremstår mer attraktiv.

Med en godtgjørelse på 80 prosent av ordførerens, ligger det an til å koste skattebetalerne 885.752 kroner. Det er mye penger for de fleste av oss. Da må oppgavene og synligheten være tilsvarende stor.

I sin enkleste forklaring er varaordfører ordførerens stedfortreder i kommunene. Den som leder kommunestyrets møter i ordførerens fravær og kan tre inn og kaste glans over begivenheter når ordfører ikke kan stille. På mange måter forstått som en nummer to blant lokale myndigheter.

Men i de mange tilfellene der varaordfører kommer fra et annet parti enn ordfører, er det ikke nødvendigvis slik. Frykter man å havne i en ren snorklipper-rolle, fremfor å få frontet egen politikk, er det forståelig at man ikke legger alle eggene sine i den kurven.

Berg og Storlien har ulike forklaringer på hvorfor de ikke ønsker varaordførerposisjonen under Sp-ordfører Lundberg. Det er legitimt.

Hva det betyr for det høyt betalte og småstaselige vervet, bør Ringsaker-politikerne diskutere i kommende periode.