Innlandet fylke har etter mye frem og tilbake blitt Norges største geografiske fylke. 20% større enn Danmark.

Fylket har den største og vakreste innsjøen med Norges flotteste dampdreven passasjerbåt, Skibladner. Vi har det høyeste fjellet, vi har flest hytter.

Vi har 1.273 bruer med en total lengde på 27 km og vi eier mest fylkesvei – hele 6.800 km.

Dessverre har vi også flest alvorlige ulykker.

Selv om vi har mest vei, har vi langt fra best vei – og med på kjøpet har staten pålagt oss å ha omkjøringsveier klare om statens veier svikter.

3.450 km av våre fylkesveier er omkjørignsveier for Europa og riksveier.

Størsteparten av omkjøringsveiene går på fylkesveinettet – hvor de fleste er lagt på veier i funksjonsklasse B og C, men også så lavt som D og E. Det er ofte dårlige grusveier som svinger rundt noen stabur og en og annen utedass.

I høst, når Hans herjet, fikk vi virkelig føle på hvor dårlig nettverk vi har av omkjøringsveier. I realiteten ble hele Innlandet stengt og isolert.

Med svært dårlig kapasitet var det kun et fåtall av slitte og dårlige veier åpne slik at nødetater og andre kunne ta seg frem.

Tungtransporten stoppet opp. Folk ble adskilt. Det vakre eventyrlandet Innlandet ble fort til et hermetisk mareritt.

Årsaken var blant annet dårlige omkjøringsveier som ikke tålte belastningen fra de store veiene. Vi har for dårlige veier, og staten må ta ansvar!

Riksrevisjonen rapporterte i juni 2023 at ca. 30 dødsulykker årlig oppstår på grunn av dårlig eller manglende vedlikehold.

Samtidig vet vi at Innlandet har over 2.500 km fylkesvei som har dekke som er betegnet som dårlig eller svært dårlig, og et totalt etterslep på 7-8 milliarder kroner.

Et usikkert tall, trolig er det mye høyere.

Reasfalteringen de siste 15 årene har ligget på ca. 250 km per år. Den burde ha vært på 400 km. I år har fylke planlagt å legge kun 192km.

Landsmøte, det er ikke godt nok. Skal vi ha beredskap laget for fremtidens generasjoner må staten sørge for at kritisk infrastruktur som vei og omkjøringsveiholder holder mål. Vi har ingen å miste, og standarden må opp - staten må gjøre noe nytt.

De MÅ nå ta ansvar! Noe jeg dessverre tror de ikke kan eller vil.

Regjeringens forslag til NTP lover lite annet enn økte bompenger.