(Nettavisen): Nå er det klart: AS Norge har et budsjett å styre etter til neste år.

Søndag morgen ble enigheten presentert, og der kommer finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) med en «gavepakke» til alle med en gammel Volvo:

– Vi reduserer den såkalte «trafikkforsikringsavgiften» slik at alle som har en gammel Volvo eller Toyota vil oppleve at det totale avgiftsnivået neste år blir lavere enn det er i år med cirka 750 millioner totalt, sier Vedum til Nettavisen.

– Uforståelig

Hos Elbilforeningen rister de på hodet over den endelige fasiten for bilparken i Norge:

– Det er merkelig at bilen må forurense for å få avgiftslette. Dette burde Stortinget ha endret på, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, oppgitt til Nettavisen.

– Når de først skulle sette ned denne avgiften, så bør det også vært gjort for dem som har tatt et klimavennlig valg. Det er uforståelig at man gir avgiftslette for å eie en Porsche Cayenne, men ikke for å eie en Nissan Leaf.

Med rekordvarme verden rundt, reagerer Bu kraftig på at regjeringen satser én milliard på et slikt «forurenset prinsipp».

Fakta om budsjettforliket mellom Ap, Sp og SV

Dette er de viktigste endringene i statsbudsjettet etter at Ap, Sp og SV i helgen ble enige om en avtale (påplussing i kroner i parentes):

* Skatter og avgifter øker med 1,3 milliarder kroner

* Barnetrygden for barn over 6 år økes med 2400 kroner i året (1,9 mrd. kroner)

* Det innføres gratis halvdagsplass på SFO for tredje trinn (880 mill. kroner)

* Studiestøtten økes med 10 prosent fra 1. august 2024. (277 mill. kroner)

* Rekrutteringstilskudd til Helse nord (200 mill. kroner)

* Grønn omstilling (Forskjellige satsinger på omtrent 4 mrd. kroner)

* Frivillig skogvern. (449 mill. kroner)

* Økt låneramme i Husbanken på 5 mrd. kroner.

Forliket mellom Ap, Sp og SV innebærer at utgiftene totalt reduseres med 151 millioner kroner, mens det er gjort omprioriteringer tilsvarende 22 milliarder kroner.

Sparker til Høyre

Vedum på sin side er strålende fornøyd med at det samlede skatte- og avgiftsnivået går ned i 2024-budsjettet.

Forliket mellom Ap, Sp og SV innebærer at utgiftene totalt reduseres med 151 millioner kroner, mens det er gjort omprioriteringer tilsvarende 22 milliarder kroner.

– Det blir heller ikke økte avgifter på drivstoff, sier Vedum og kommer med et lite spark til Høyre:

– De økte jo avgiftene på drivstoff kraftig i sitt alternative budsjett. Nå ligger det fast.

Se reaksjon fra MDGs Lan Marie Berg her:

For Christina Bu er det ikke helgrått i budsjettet:

– Det er historisk at Norge setter et mål om at alle nye lastebiler i 2030 skal være nullutslipp eller gå på biogass. Med dette varsler regjeringen og SV en langsiktig satsing og starter med en styrking av støtteordningene for elektriske lastebiler.