(Oppland Arbeiderblad): Siden 2017 har Erik Sønstelie vært ansvarlig redaktør og daglig leder i Oppland Arbeiderblad. Nå er han ansatt i stillingen som leder for gravende journalistikk og journalistisk kompetanseutvikling i Amedia.

Han blir direktør og leder for arbeidet for over 100 aviser med å videreutvikle den undersøkende journalistikken.

– Jeg har satt stor pris på å få lede en av de ledende og flotteste regionavisene i Norge. Det å få bygge opp, og lede, den nye satsingen på undersøkende og datastøttet journalistikk i det som er blitt Norges største mediekonsern, er en utfordring man ikke sier nei til, sier Sønstelie om en nye jobben.

Ansettelsen ble kunngjort for de ansatte i OA onsdag formiddag.

Tusen takk for meg, kjære OA-leser

Har lang erfaring

Sønstelie, som skal lede Oppland Arbeiderblad fram til 20. januar, har bred erfaring både som journalist og medieleder. Han har jobbet i Oppland Arbeiderblad de siste seks årene, men har tidligere jobbet for VG, Svenska Dagbladet, Nationen, Forsvarets Forum og Gudbrandsdølen Dagningen på Lillehammer.

Han har også hatt ansvar for å utdanne journalister i mellomledere i Schibsted-konsernet.

– Avisene våre i små og store lokalsamfunn er ikke bare lim i samfunnet. De skal også være der når makt utøves, se på konsekvensene, løfte frem feil og lovbrudd som begås, sier Sønstelie om viktigheten av undersøkende og gravende journalistikk.

Sønstelie har i seks år ledet Mediebedriftenes landsforening (MBL) i Innlandet, er engasjert i medieorganisasjonenes arbeid for pressefrihet og ytringsfrihet og er mentor for den internasjonale organisasjonen Wan-Ifra.

Ekstrem vekst

Siden april 2017, da Sønstelie kom til Oppland Arbeiderblad, har mediene gått gjennom en betydelig transformasjon. På den tiden var det omtrent 4000 abonnenter som leste avisen digitalt.

Nå er den store andelen av OAs abonnenter heldigitale, som betyr at de ikke har papiravis i det hele tatt.

– Jeg har fått være med på en voldsom vekst og stor transformasjon i avisa. Det er jeg veldig glad for. Hvor mange som leser avisen digitalt er noe helt annet nå, og også rollene og ansvarsoppgavene i avisa har endret seg stort, sier Sønstelie om utviklingen.

I 2019 var det også et høydepunkt da OAs datteravis på Toten, Toten Idag, ble startet med kontor på Lena. Det har også de siste årene vært merkedager med tanke på papiravisen, blant annet med frekvenskutt og utgivelse tre dager i uken.

– Jeg er stolt av det vi i Oppland Arbeiderblad har fått til, sier Sønstelie.

Styrker det undersøkende

Sønstelie har erfaring fra egne journalistiske prosjekter og har ledet mange. Han har vunnet VGs gullpenn, Skup-diplom og senest i år fikk han sammen med Stina Håkensbakken prisen for beste journalistikk i Innlandet. Han har lenge utmerket seg som en leder som er opptatt av at undersøkende journalistikk er like viktig for lokalaviser som riksdekkende medier.

Nyhetsdirektør Markus Rask Jensen i Amedia er svært fornøyd med ansettelsen.

– Nå kan vi legge ekstra trykk på arbeidet med å utvikle gravejournalistikken i Amedias aviser. Det finnes mange viktige historier i de mange lokalsamfunn rundt i landet som fortjener å bli fortalt. Med bidrag fra Erik Sønstelie er jeg trygg på at flere viktige historier vil bli fortalt i Amedias aviser, sier han.

– Norske mediebrukere forventer at våre aviser avdekker kritikkverdig forhold, har et bredt kildetilfang og presenterer innholdet med en trygg og god presseetisk standard, sier Jensen.

Han understreker at Amedia i flere år har styrket den undersøkende journalistikken i konsernets aviser gjennom det interne gravefondet, som har bidratt til flere viktige avsløringer i Amedias lokalaviser.

Foruten det interne arbeidet med økonomisk støtte til graveprosjekter, har Amedia i de siste årene hatt et organisert samarbeid med Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved Universitetet i Bergen.